zondag 27 oktober 2013

Even stilte aub...

Na een drukke dag aftaaien in de trein met een boek en zonder herrie. Even lekker wegdrijven van het luidruchtige alledaagse geruis. Gepraat, geschreeuw en geroddel of bemoeienis van mensen die zich ongevraagd in je gedachtenstroom mengen.

Daar heeft de NS iets op bedacht:
namelijk "de stiltecoupé".

Jammergenoeg snapt de reiziger helemaal niks van dit concept. Dan heb ik het in vrijwel alle gevallen over het type reiziger van middelbare leeftijd die in geen enkel geval kan of wil lezen en zich niet aan regels kan of lijkt te willen houden.

Wanneer je deze eigenwijze dames en heren van Middelbare leeftijd wijst op het feit dat ze zich in een speciaal ontworpen stiltecoupé bevinden. Hebben ze er overduidelijk geen enkele boodschap aan, halen ze zelfs hun schouders op of lachen je uit wanneer ze zich in een kudde meereizende pre-pensioeners bevinden.

Ik persoonlijk vraag me dan af of ze soms hun hele leven volgens de regels hebben geleefd. Is dit dan misschien hun variant van "losbandig" of "eens ff lekker overal schijt aan hebben" is. Óf hebben ze gewoon simpelweg net 1 hersencel teveel  welke de dames en heren er nog nét van kan weerhouden om naast de verbale stront ook nog in hun broek te poepen en informatie te verwerken op de juiste wijze.

Ik verwachtte meer van de doorgewinterde 55 plussers. Meestal zijn dit namelijk precies het soort mensen wat maar al te graag roept dat de jeugd van tegenwoordig geen respect meer heeft.
Daar hebben ze dan wel een punt, ik heb namelijk inderdaad geen respect voor mensen die zich ervan bewust zijn dat ze andere mensen storen op de enige plek waar je gewoon je muil moet houden. Of je nou oud bent of niet.

Een boek lezen in de stiltecoupé is wat mij betreft moeilijker (zeg maar gerust een onmogelijke taak) dan in een gewone coupé. Daarbij merk ik dat ik in mn opgefoktheid vanwege de hardnekkigheid van de semi-bejaarde babbelkousen mezelf zowat een hersenbloeding schenk.

Ik baal dus van de NS. Want hoewel het natuurlijk de plicht is van de reiziger zn bek te houden in de stiltecoupé, doen ze zelf weinig om het beleid te waarborgen voor zover ik weet.

Oplossingen zijn er volgens mij genoeg. Mensen die veel reizen met openbaar vervoer en zich ook ronduit storen aan dit probleem zijn volgens mij best bereid er iets voor te betalen of er een extra handeling voor uit te moeten voeren.

Ik stel voor dat je bijvoorbeeld een code nodig hebt om een stilteruimte te kunnen betreden welke je voor een meerprijs of simpel via een sms'je kunt bemachtigen.

Wat mij betreft verkopen ze een maandkaart die je moet scannen bij de ingang voor een paar euro (welke ook als extra optie op een ov-chipkaart met abonnement aangeboden kan worden).
Voor mijn part verven ze die coupé een andere kleur en doen ze er dimlicht in.

Als dat allemaal niet werkt kunnen ze er ook nog voor kiezen simpelweg een vuilniszak leeg te kiepen in de stiltecoupé.
Vorige week bevond ik me in een hele ranzige stiltecoupé en daar was het dan wel te vies om iets aan te raken maar je kon er wel een speld horen vallen.

Mocht de NS het naar mijn idee "hardnekkige probleem" aan willen pakken bied ik geheel gratis en vrijblijvend mijn diensten aan mee te denken naar een oplossing. Ze kunnen me dan mailen naar: liesbeth@evesfall.nl

Tot die tijd raad ik elke stilteliefhebber een stel goed dempende gehoorbeschermers aan en een heleboel geduld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten