donderdag 20 december 2012

Gaat de wereld naar de klotenballenfabriek?

Ja, dat is bijna net zo zeker als het feit dat ik iedere maand rond volle maan ongesteld ben.

Of dat einde van de wereld of hoe je het wilt noemen ook samen valt met de voorspelling van het meest bloeddorstige volkje uit de geschiedenis? Dat valt te betwijfelen. 

Naast het feit dat er een enorme lijst van flatervoorspellingen te vinden is op wikipedia*, 
heb ik weinig vertrouwen in de spirituele bovenmenselijkheid van de maya's. 
Op z'n zachtst gezegd was dit namelijk een nogal bloeddorstig volkje zoals ik al eerder zei.
Een potje prehistorisch voetbal eindigde met het onthoofden van de verliezende partij zijn aanvoerder en als het een tijdje niet had geregend gooiden ze om de watergod vrolijk te stemmen een menselijk offer in hun enige natuurlijke bron van drinkwater na hem of haar eerst te hebben afgeholpen van een kloppend hart.

De maya's zijn voor zover ik op de hoogte ben (met dank aan discovery) dan ook hun eigen mooie stad ontvlucht omdat er alleen nog verontreinigd water was waardoor de mensen door de ranzigste etterverknettering en builenpest van het drinken van dit lijkenwater massaal stierven.
Ook heb ik me laten vertellen dat ze er in de cyclus die ze beschrijven in hun voorspellingen er vanuit gaan dat de aarde al 2x heeft doorgemaakt wat er morgen moet gaan gebeuren. 

De eerste keer waren de aardse bewoners namelijk van modder en de tweede keer van hout maar miste ze emoties (gemiste kans als je het mij vraagt. Wat heb je nou aan emoties, als we die niet hadden hadden we nu misschien een goed kabinet gehad). Nou ben ik geen drs. of geniaal meesterbrein, maar ik denk dat dit verhaal over mensen van modder of van hout op zich al aangeeft hoe serieus we deze voorspelling zouden moeten nemen.

Voorspellingen zijn altijd maar een beetje vaag naar mijn mening. Als ik volgende week de horoscoop lees van deze week, zijn er ongetwijfeld dingen die kloppen. Niet omdat de sterrenkijker van de tina of de viva echt een geloofwaardig kijkje nemen in een glazen bol, maar meer omdat we het hebben over dingen die allemaal te voorspellen zijn met kansberekeningen en een natte vinger in de lucht.
Als mijn horoscoop zegt: misschien wint u een prijs. Is de kans namelijk groot dat ik meteen een paar krasloten koop en meedoe aan een wedstrijd en dan is de kans inderdaad aanwezig dat ik win en mocht dan dan weer zo zijn dan had mn horoscoop inderdaad gelijk! ;)

Zo is dat ook met alle natuurrampen die al voorspeld waren en allemaal zijn "uitgekomen". Natuurrampen gebeuren al decennia lang. Omdat we tegenwoordig nogal mediageil zijn en de hele dag op ons mobieltje en tv het laatste nieuws volgen zijn we van alles wat er gebeurd op de hoogte. Tsunami's, overstromingen, noodweer en andere natuurrampen gebeuren bijna dagelijks. Vroeger hoorde je alleen de ergste en als je geen abo had op de krant of de hele week geen radio kon luisteren omdat dit alleen voor rijke poeperts weg was gelegd wist je helemaal niet dat het was gebeurt.
Sommige rampen herhalen zich nou eenmaal. Een actieve vulkaan gaat een keer uitbarsten, daar heb ik geen sterrenkijker voor nodig om dat vast te stellen.

Boeiend vind ik op z'n minst wel hoeveel mensen nu hysterisch hun status op Facebook updaten met zogenaamd sarcastische afscheidberichten en lolligheid dat ze op de laatste dag van de aarde gewoon moeten werken. 

Hoewel niemand zegt er in te geloven, zijn er wel degelijk mensen die er letterlijk van wakker liggen en zijn er zelfs avondvullende televisieprogramma's over mensen die alles maar dan ook alles doen om te zorgen dat ze de eerste jaren na doomsday kunnen overleven in hun kelder met astronautenvoer en geweren in de aanslag. 
Nou is het op zich al vrij zorgbarend wat voor volk er dus straks overleefd en wat dat straks doet met de gemiddelde intelligentiegraad van de mensheid mocht er wel iets raars gebeuren. Want zeg nou zelf; 
Ze hebben geheime voorbereidingen getroffen en geheime verschuilluiken die iedereen wereldwijd al heeft kunnen aanschouwen inclusief close-ups van vluchtroutes en plaatsen waar meer munitie en eten is te vinden op de internationale tv (doomsday preppers op jawel: discovery). Dus hoe slim kunnen ze zijn.

Een hoop mensen die ik ken geloven niet (meer) in God. Maar wel in een vage voorspelling van een volkje wat het zelf maar in kleine getallen heeft overleefd door hun eigen dommigheid. Dat zelfde restje maja's liet zich filmen door Ymke en Britt vorig jaar en wist wijselijk te melden dat we nog kans hadden te overleven als we maar voldoende bloedoffers brachten en ons zouden wenden tot de goden met gebeden.

Persoonlijk ben ik van mening dat als de wereld inderdaad morgen kapot gaat, dit hoogstwaarschijnlijk komt door een (of meer) meteoor. Niet vanwege die voorspelling, maar omdat (ook weer dankzij discovery) we dagelijks een heleboel keer (vraag me niet om precieze getallen) al redelijk vaak  op het randje van verdommenis balanceren door alle passerende meteorieten langs onze kleine blauwe planeet. Het is dus gewoon een kwestie van tijd, maar een meteoor zal op een bepaalde dag ongetwijfeld een keer uit zijn baan raken en de aarde op zijn minst een klein beetje vernachelen.

Wanneer? Geen idee.... maar mijn majakalender loopt in ieder geval in 2013 gewoon door! ;) 



* lijst van (mislukte) voorspellingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorspellingen_van_het_einde_van_de_wereld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten